Zapraszamy studentów i absolwentów
UP w Lublinie
na spotkania z doradcą zawodowym!
Biuro Kształcenia Praktycznego i Rozwoju Kompetencji
tel.: 81 445 66 05
e-mail:magdalena.bohuniuk@up.lublin.pl
- wiedzy - jak powinniśmy się zachować?
- i postaw - jaka jest nasza postawa wobec wymaganego zachowania?
Przyjęta przez Grzegorza Filipowicza definicja kompetencji określa je jako „dyspozycje w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw (…)”Zapewniają one wykonanie pracy na odpowiednim poziomie. Dają się zmierzyć – według przyjętej skali – a także rozwijać dla uzyskania wyższego poziomu.
Filipowicz podzielił kompetencje zawodowe na bazowe i wykonawcze.
Wśród bazowych wyróżnił następujące kategorie:
- poznawcze, takie jak rozwiązywanie problemów, gotowość do uczenia się, elastyczność;
- społeczne, mające wpływ na skuteczność współpracy, porozumiewania się czy wywierania wpływu, np. komunikatywność, współpraca w zespole, negocjowanie;
- osobiste, decydujące o szybkości, adekwatności i rzetelności podejmowanych zadań, m. in. radzenie sobie ze stresem, wytrwałość, dążenie do rezultatów, zaangażowanie czy sumienność.
Wśród wykonawczych:
- biznesowe, czyli orientacja biznesowa, diagnozowanie potrzeb klienta, techniki sprzedaży;
- firmowe, np. otwartość na zmiany, sprawność organizacyjna;
- menedżerskie, związane są z zarządzaniem pracownikami i organizacją pracy, między innymi: budowanie zespołów, motywowanie, planowanie, zarządzanie procesami i projektami, myślenie strategiczne, zarządzanie zmianą.
Przypisana do kompetencji 5- stopniowa skala pozwala określić ich poziom w danym momencie, stanowiący punkt wyjścia do rozwoju danej kompetencji:
- wartość 1 oznacza brak przyswojenia danej kompetencji;
- wartość 2- to kompetencja przyswojona w stopniu podstawowym, wykorzystywana w sposób nieregularny, wymagająca wsparcia i nadzoru osób bardziej doświadczonych;
- wartość 3 przypisuje się kompetencji opanowanej w stopniu dobrym, pozwalającym na jej samodzielne praktyczne wykorzystanie w trakcie realizacji zadań zawodowych;
- wartość 4 oznacza kompetencję przyswojoną bardzo dobrze, pozwalającą na bardzo dobrą realizację zadań oraz dzielenie się z innymi własnym doświadczeniem;
- wartość 5 oznacza kompetencję w stopniu doskonałym, twórcze wykorzystanie i rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw właściwych dla danego zakresu działań.
Rozwijanie kompetencji pozwala lepiej przygotować się do a potem wykonywać pracę zawodową, co przekłada się na efekty w wielu obszarach. Ma też znaczenie ogólniejsze – prowadzi do wysokiej jakości pracy i życia, ułatwia dostosowanie zasobów kompetencji do dynamicznych zmian zachodzących w życiu społecznym i gospodarczym, jest sposobem budowania konkurencyjności.
Powodzenia!