0
0
:
0
0
:
0
0
A A A

Obecność w mediach społecznościowych a poszukiwanie pracy

 

k20210705-1Obecność w mediach społecznościowych a poszukiwanie pracy..jpg (230,13 kB)

Czy na pewno zdajesz sobie sprawę, jak bardzo Twój wizerunek w Internecie i mediach społecznościowych wpływa na znalezienie pracy? Social Media są obecnie źródłem informacji o każdym z nas nie tylko dla bliższych lub dalszych znajomych, ale także dla pracodawców. Pamiętaj, że to, jakie informacje potencjalny pracodawca może znaleźć o Tobie w Internecie może wpłynąć na jego decyzję o zatrudnieniu jeszcze zanim będziesz miał okazję zaprezentować swoją osobę podczas rozmowy rekrutacyjnej. Radzimy na co zwrócić szczególną uwagę, aby nie odpaść z rekrutacji jeszcze w przedbiegach, a co może Cię pozytywnie wyróżnić.

Wyszukaj siebie – istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że Twój potencjalny pracodawca wpisze Twoje imię i nazwisko w okienko wyszukiwarki. Czy na pewno wiesz co ukaże się jego oczom po kliknięciu w przycisk ‘szukaj’? Sprawdź to. Jeśli okaże się, że treści, które się pojawią nie są tym, czym chciałbyś się pochwalić – spróbuj je usunąć lub skorygować. Jeśli nie jest to możliwe, a Twoja kandydatura mimo to zainteresuje pracodawcę - będziesz mógł przygotować się na wyjaśnienie ewentualnych niewygodnych treści. Pamiętaj, dobre przygotowanie do rozmowy jest bardzo ważne, a im mniej pytań będzie Cię w stanie zaskoczyć, tym lepiej wypadniesz w oczach osoby rekrutującej.

Uwaga! Pamiętaj o tym, że pod danym hasłem oprócz treści kryją się również zdjęcia i filmy. Sprawdź wszystkie opcje wyszukiwania.

Media społecznościowe - kolejnym krokiem jest analiza swoich profili w Social Mediach. Większość z nich, tak jak konto na Facebooku, daje możliwość wybierania treści, które wyświetlają się konkretnym osobom czy grupom osób oraz ustawienia konta publicznego i prywatnego. Pamiętaj o ustawieniach prywatności. Usuń lub przynajmniej ukryj to, co mogłoby Cię oddalić od zdobycia wymarzonej pracy. Ustaw konieczność zatwierdzania zdjęć lub postów, w których jesteś oznaczany przez innych, dzięki temu będziesz kontrolował to co pojawi się na Twoim profilu. Facebook daje obecnie wiele możliwości indywidualnych ustawień - wykorzystaj to i stwórz swój wizerunek, który zachęci pracodawcę do zatrudnienia właśnie Ciebie.

Uwaga! Nie oznacza to, że Twój profil musi być sztywny – bądź naturalny, ale wyeksponuj to co wartościowe i ciekawe a ukryj to co może zaszkodzić.

Co konkretnie powinniśmy ukrywać a co eksponować?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, na jakie stanowisko się kandyduje, w jakiej branży oraz jaka osobowość będzie mile widziana w strukturach danej firmy. Każdy przypadek jest indywidualny. Jeśli jesteś początkującym dziennikarzem warto publikować swoje komentarze, wypowiedzi, relacje z wydarzeń, w szczególności jeśli cieszą się popularnością wśród odbiorców czy też skłaniają ich do ciekawych dyskusji. Jeśli kandydujesz na stanowisko w zawodzie zaufania społecznego Twoje wypowiedzi i relacje z życia codziennego powinny być wyważone, unikaj infantylnych wpisów, które mogą nawet pozornie podważać Twoje kompetencje. Jeśli natomiast startujesz na stanowisko Social Media Managera nawet codzienne wpisy o tym co zjadłeś na śniadanie mogą być pożądane – ważne jeśli wzbudzają zaangażowanie innych.

Czy sam byś się zatrudnił? – Zadaj sobie to kluczowe pytanie już na samym początku poszukiwania pracy. Od tworzenia CV, poprzez Twój wizerunek w Internecie, aż po rozmowy kwalifikacyjne spróbuj popatrzeć na swoją osobę z perspektywy pracodawcy. Jeśli pracodawca szuka osoby łatwo nawiązującej kontakty, z pewnością nie pomoże Ci przynależność do grupy „Nie lubię ludzi” lub jeśli szuka osoby punktualnej i odpowiedzialnej lepiej zrezygnuj z publikowania na profilu publicznym zdjęć z całonocnej imprezy z niedzieli na poniedziałek. Pamiętaj jednak, że coś co w jednym przypadku może być Twoją wadą w innym będzie zaletą. Wszystko zależy od rodzaju pracy jakiej szukasz. W przypadku rekrutacji na stanowisko Event Managera zdjęcia z częstych imprez i spotkań towarzyskich mogą być Twoim atutem, a informacja o tym, że wolisz spędzać piątkowe wieczory z książką pod ciepłym kocem dyskwalifikacją.

Umiejętne zarządzanie swoimi profilami w mediach społecznościowych może przynieść wiele korzyści, dlatego poświęć chwilę na ich uporządkowanie a Twoje szanse na zdobycie wymarzonej pracy z pewnością wzrosną.

Artykuł powstał we współpracy z międzynarodowym portalem pracy velvetjobs.com [https://www.velvetjobs.com/] oferującym ogłoszenia pracy z całego świata jak również z Polski [https://www.velvetjobs.com/job], konfigurator CV oraz bazę wiedzy na temat poszukiwania pracy.

 

 

 

 

Jak napisać dobre CV

 

35 porad – jak napisać perfekcyjne CV?
 

Twoje CV jest jednym z najważniejszych dokumentów, jaki kiedykolwiek napiszesz. Zanim zakończysz nad nim pracę, upewnij, że jest perfekcyjne. Mamy dla Ciebie wskazówki, które sprawią, że zbliży się ono do ideału i zwróci uwagę rekrutera. Pamiętaj, że Twój życiorys musi przekonać go w nie więcej niż 6 sekund (!). To właśnie tyle średnio zajmuje wstępna selekcja dokumentów kandydatów.

 

Fotolia_94982455_S.jpg (163,89 kB)

  1. Nie skontaktują się z Tobą, jeśli nie znajdą kontaktu

Byłbyś zaskoczony, jak często kandydaci zapominają umieścić w CV swoich danych kontaktowych. Upewnij się, że podałeś dokładne informacje. Jeśli rekruter nie będzie mógł się z Tobą skontaktować, nie dostaniesz wymarzonej pracy. Oto dane, które bezapelacyjnie powinno zawierać Twoje CV: imię i nazwisko, e-mail, numer telefonu. Jeśli posiadasz prywatną stronę internetową lub profil na Linkedin, którymi chcesz się pochwalić, również o tym wspomnij w sekcji kontakt.

  1. Mocne wejście

Streszczenie na początku CV? Tak, to doskonały pomysł. Jeden krótki błyskotliwy akapit, który wyciąga całą esencję Twojego CV i opisuje Twoją osobę tak, aby po kilku zdaniach rekruter uwierzył, że jesteś idealnym kandydatem na stanowisko, o które się ubiegasz. Nie jest to łatwa sztuka, ale warto poświęcić dłuższa chwilę, na stworzenie takiego streszczenia. Wspomnij w nim o swoim doświadczeniu i cechach, z których jesteś najbardziej dumny. Jeśli masz problem z opisaniem siebie możesz poprosić kolegę z pracy, z którym świetnie Ci się współpracuje, aby opisał krótko co ceni w Tobie najbardziej w kontekście współpracy i pracy zawodowej – voila gotowe!

  1. Pamiętaj o trybie dokonanym

Opisując swoje doświadczenie używaj trybu dokonanego. Dlaczego? Zróbmy mały test. Które z tych zdań bardziej do Ciebie przemawia: „W firmie XX byłem odpowiedzialny za projekt mający na celu zwiększenia rocznej sprzedaży o 50 tys. złotych” czy „W firmie XX zrealizowałem projekt, dzięki któremu roczna sprzedaż wzrosła o 50 tys. złotych”? Tylko drugie zdanie informuje o tym, że projekt został przez Ciebie zrealizowany i zakończył się sukcesem.

  1. Zapomnij o adresie e-mail z czasów liceum

Kolejnym błędem popełnianym przez wielu aplikantów jest wykorzystywanie nieprofesjonalnych danych. Jeśli nadal korzystasz z adresu poczty elektronicznej, którą utworzyłeś w szkole średniej, najwyższy czas na zmianę. Nie jesteś teraz tą samą osobą, która stworzyła maila „janek666@xxx.pl”, prawda? Upewnij się, że Twój email jest profesjonalny. Najpewniejszym rozwiązaniem będzie użycie swojego imienia i nazwiska.

  1. Czcionka też jest ważna

Zarówno rozmiar, jak i styl czcionki mają znaczenie. CV to profesjonalny dokument i takiej też czcionki wymaga. Trzymaj się z daleka od dziecinnych, komiksowych czy też zbyt ozdobnych, przez co nieczytelnych fontów. Użyj prostych i klasycznych takich jak: Arial, Arimo, Avenir, Book Antiqua, Cabin, Calibri, Cambria, Caslon, Didot, Garamond, Georgia, Helvetica, Hind, Lato, Source Sans Pro, Tahoma, Times New Roman, Trade Gothic, Trebuchet MS, Verdana.

  1. Sztuka umiaru

Wiemy, że w swoim CV chcesz umieścić każde swoje osiągnięcie, musisz jednak obiektywnie ocenić, które z nich są rzeczywiście ważne dla stanowiska, na które aplikujesz. Zadbaj więc o optymalną ilość tekstu oraz jego przejrzysty układ (odpowiednie odstępy między wierszami i akapitami), taki aby rekruter będzie mógł szybko przejrzeć Twoje CV i poznać jego istotne punkty.

  1. Sztuka wyróżnienia

Podkreślanie i wyróżnianie wybranych fraz wymaga umiejętności i wyczucia. Pomożemy Wam na przykładzie:

PRAWIDŁOWO

Account Manager w Spółce X

Zarządzanie w celu realizacji kwoty sprzedaży w wysokości 50 tys. zł miesięcznie

NIEPRAWIDŁOWO

Account Manager w Spółce X

Zarządzanie w celu realizacji kwoty sprzedaży w wysokości 50 tys. zł miesięcznie

Pamiętaj, że rekruter w pierwszej kolejności chce dowiedzieć się, co robisz i na jakim stanowisku pracujesz. Ułatw mu to pogrubiając swój obecny tytuł zawodowy. Nie podkreślaj zbyt dużej ilości tekstu ponieważ wtedy zabieg ten traci swoją moc. To samo tyczy się kursywy, nie nadużywaj jej bo dokument stanie się nieczytelny.

W CV warto tez wyróżnić ważne wartości liczbowe liczby zajmują mniej miejsca i są łatwiejsze do przetworzenia. Umieszczenie ważnych w kontekście danej rekrutacji danych liczbowych może zdziałać cuda (np. jeśli aplikujesz na stanowisko do działu sprzedaży pochwal się swoimi osiągnięciami podając konkretne kwoty i podkreśl je).

  1. Wykresy przykują uwagę

Wykresy i schematy są świetną pomocą wizualną. Są niezwykle istotne dla osób ubiegających się o pracę na stanowiskach kreatywnych lub technicznych, ale nie tylko. Przykuwają wzrok i w ciekawy sposób prezentują dane, które przedstawione w formie tekstu mogłyby być zbyt „nudne” i przez to zostać pominięte. Cyferki przykuwają wzrok, ale dopiero tabelki i wykresy wywołują efekt WOW. Dobrze jest je umieść w drugiej połowie CV, tak aby rekruter je widział, ale żeby nie przyćmiły podstawowych informacji.

  1. Kolejność, która ma sens

Rekrutera najbardziej interesuje Twoja obecna (lub ostatnia) praca, a nie stanowisko sprzed kilku lat, dlatego pamiętaj o tym, że na samej górze CV powinny znaleźć się najbardziej aktualne informacje o zatrudnieniu. Osoba rekrutująca może być zainteresowana tym, jaka była Twoja ścieżka kariery, ale dopiero w dalszej kolejności.

  1. Przejrzysty układ

Uczyń swój życiorys atrakcyjnym wizualnie i łatwym w odczycie. Zdecydowanie ułatwi to rekrutującemu przetwarzanie informacji i sprawi, że na pewno nie zostanie ono odrzucone już na wstępie (co często dzieje się z nieczytelnymi CV). Przejrzyj CV i upewnij się, że wszystko jest uporządkowane i czytelne. Wyrównaj kolumny, wyjustuj tekst, zadbaj o odpowiednie odstępy i wielkość czcionki.

  1. Liczy się jakość, nie ilość

Ukończyłeś studia MBA, a na końcu CV wciąż wpisujesz stanowiska: kasjer czy barman, na których pracowałeś podczas I roku studiów dorabiając do czesnego? Rozumiemy, że chcesz pokazać, że jesteś pracowity, ale to tylko przepełnienie swojego życiorysu nieistotnymi informacjami.

Nasze rady:

  •         Wymień tylko te stanowiska pracy, które mają związek z tym, o które się starasz
  •         Wymień swoje stanowiska pracy z „najświeższych” lat (dla jednego jest to 5 dla innego 10 lat)
  •         Jeśli jeszcze nie masz bogatego doświadczenia zamiast wypełniać puste pola stanowiskami, które nie mają znaczenia w Twoim CV, wspomnij o osiągnięciach i zainteresowaniach
  1. Pochwal się swoim hobby

Jedni uważają, że wspominanie o swoim hobby w CV jest zbędne, a my polecamy je tam umieścić – szczególnie jeśli nasze zainteresowania są nietuzinkowe. Zawsze istnieje szansa, że rekruter okaże się fanem tego samego gatunku muzycznego lub sportu i nawet kilka zdań wymienionych na ten temat sprawi, że zostaniesz w jego w pamięci i wzbudzisz podświadome poczucie zaufania.

  1. Masz swoją stronę www lub bloga? Pochwal się!

Prowadzisz bloga lub stronę internetową – pochwal się nimi! A jeśli stworzyłeś je sam od podstaw to tym bardziej, bez względu na to czy jest to to prosta strona WordPress, czy też coś bardziej rozbudowanego.

  1. Nie masz strony – załóż ją!

Szczególnie istotne może okazać się to w zawodach artystycznych lub technicznych. Oczywiście nie każdy musi zakładać swoją stronę internetową. Jeśli nie ma czego na niej umieścić - nie ma to sensu, ale jeśli Twoja praca polega na tworzeniu, czy to projektów architektonicznych, czy ubrań, czy zdjęć, warto założyć stronę będącą Twoim portfolio. Własne miejsce w sieci to możliwość zaprezentowania swoich projektów i prac w atrakcyjny i łatwo dostępny sposób.

  1. Uaktualnij swój profil na Linkedln

Coraz więcej osób zajmujących się rekrutacją korzysta z portalu LinkedIn aby przyjrzeć się życiorysom, znajomościom, powiązaniom i aktywności swoich kandydatów. Dlatego jeśli Twój profil na LinkedIn jest zaniedbany, lub w ogóle go nie masz warto nad tym popracować. W swoim profilu warto umieścić:

  •          Profesjonalne zdjęcie
  •          Pełną historię pracy (tylko odpowiednie stanowiska)
  •          Wolontariat
  •          Podjęte kursy
  •          Języki
  •          Certyfikaty
  •          Publikacje
  •          Kiedy uzupełnisz powyższe informacje, dodaj swój adres Linkedln do swojego życiorysu w sekcji „Kontakt”.
  1. Poproś o referencje

Poproś osoby, z którymi do tej pory efektywnie współpracowałeś o rekomendację na Linkedln. Komentarze byłych kolegów i szefów na temat Twojej pracy są doskonałym uzupełnieniem prezentacji Twojej osoby i nadają wszystkiemu co sam o sobie piszesz autentyczności.

  1. Doświadczenie ponad wykształcenie

Pamiętaj, że w większości przypadków dla pracodawcy kluczowe znaczenie ma Twoje doświadczenie niż to jakie studia skończyłeś. Oczywiście są zawody, w których odpowiedni dyplom to podstawa (lekarz, prawnik), ale w większości przypadków jeśli tylko masz doświadczenie w branży, w której szukasz pracy to właśnie ta praktyka będzie miało większe znaczenie niż „papier” poświadczający ukończenie studiów czy szkoły. Dlatego w swoim CV postaw akcent na praktykę a nie teorię!

  1. Wykorzystaj ogłoszenie

Podczas pisania CV często zastanawiamy się co powinno się z nim znaleźć, aby zrobić wrażenie na osobie rekrutującej. Odpowiedź jest bardzo prosta: wystarczy spojrzeć na opis stanowiska w ogłoszeniu pracodawcy i wykorzystać frazy kluczowe, które są wymienione w wymaganiach.

Na przykład, jeśli w opisie stanowiska pracy idealny kandydat jest opisany jako osoba komunikatywna, posiadająca cechy lidera oraz zmysł analityczny, w dziale doświadczenia możesz wspomnieć, że:

  •          W swojej poprzedniej firmie kierowałeś pięcioosobowym zespołem
  •         Analizowałeś budżety wydatków i wewnętrzne działy firmy

Odnalezienie słów kluczowych i ich wykorzystanie to nomen omen klucz do sukcesu.

  1. Pokaż, że wyznajesz podobne wartości

Szczególnie w większych korporacjach ważne jest, aby pracownicy wpasowali się w kulturę firmy i rozwijali ją zgodnie z wyznawanymi przez nią wartościami. Dlatego sprawdź stronę internetową firmy, do której aplikujesz i znajdź na niej punkty „nasza misja” czy „nasze wartości”. Przeanalizuj co dla firmy jest wartościowe i udowodnij, że pod tym względem do siebie pasujecie. Przykładowo jeśli są dla niej ważne „rodzinne” traktowanie klienta i siebie nawzajem oraz dbałość o środowisko naturalne, nie zapomnij aby w swoim CV wspomnieć o tym, że przyjacielskie relacje w pracy są dla Ciebie ważne, a na co dzień prowadzisz życie w duchu „eko”.

  1. Jesteś autorem publikacji?

Jesteś autorem artykułu związanego z branżą, o pracę w której się ubiegasz? A może Twoja praca dyplomowa podejmuje ciekawy dla branży temat? Hobbystycznie piszesz do większego lub mniejszego portalu? Masz swojego bloga? Pochwal się publikacjami w CV!

  1. Awanse

W poprzedniej lub obecnej firmie Twoje umiejętności, starania i dobrze wykonywana praca zostały nagrodzone? Nie krępuj się i napisz o tym, dla pracodawcy będzie to znak, że szybko się uczysz
i szybko adaptujesz do nowych warunków pracy i jej środowiska oraz, że... jesteś dobry w tym co robisz.

  1. Liczby robią wrażenie

Konkretne liczby zawsze działają na wyobraźnię i nadają wartość Twoim osiągnięciom oraz doświadczeniu. Dodatkowo planują i przełamują monotonię tekstu. Kilka mocnych punktów zawierających dane liczbowe na pewno przyciągną uwagę rekrutera np.:

  •           W ciągu ostatniego roku obsłużyłem 1440 klientów
  •          Sprzedałem 22234 ubezpieczeń
  •          Przyniosłem zysk dla firmy w wysokości 120 000 zł
  1. Bądź aktywny w Social Mediach

Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że osoba rekrutująca, która jest zainteresowana przeprowadzaniem z Tobą rozmowy kwalifikacyjnej, będzie „google’ować” Twoją osobę w internecie. Niektórzy twierdzą, że jeśli aplikujesz na bardzo ważne stanowisko , najlepiej ukryć swoje profile na Facebook’u czy Twitterze. Nie jest to dobry tok myślenia. Zakładając, że jesteś kulturalnym człowiekiem i nie udostępniasz na swoich profilach kontrowersyjnych czy nielegalnych treści, Twój profil może Ci pomóc w zdobyciu wymarzonej pracy. W mediach społecznościowych warto być mądrze aktywnym.

Upewnij się, że Twój Facebook, Twitter czy Instagram będą Twoim asem w rękawie. Jak to osiągnąć?

  •          Udostępniaj ciekawe artykuły informacyjne ze zweryfikowanych źródeł, dotyczące branży, do której aplikujesz
  •         Śledź i cytuj przedsiębiorców istotnych dla branży
  •         Śledź firmę do której aplikujesz na portalach społecznościowych i angażuj się
  •         Upewnij się, że na Twoich kontach nie ma kontrowersyjnych treści
  •        Upewnij się, że wśród Twoich zdjęć nie ma żadnych kompromitujących
  •        Pokaż swoje hobby
  •         Podziel się swoimi osiągnięciami
  •        Mimo wszystko bądź naturalny, jeśli chcesz publikuj zdjęcia z rodziną, zdjęcia z podróży czy przepisy kulinarne. Nie twórz sztucznego profilu.
  1. Uaktualnij profil na Facebook’u

Nie unikaj mediów społecznościowych, ale uaktualnij je i opublikuj w nich coś co przyciągnie uwagę rekrutera i utwierdzi go w przekonaniu, że jesteś idealnym kandydatem na dane stanowisko. Przykładowo, jeśli aplikujesz do pracy w firmie produkującej sprzęt sportowy, upublicznij zdjęcia ze swoich wyczynów sportowych czy wędrówek, aby rekruter mógł zobaczyć, że jesteś na bieżąco w temacie i reprezentujesz dobrą formę.

  1. Pokaż się na Instagramie

Podczas gdy Instagram jest często postrzegany jako próżny album zdjęć, w którym ludzie pokazują swoje stylizacje, podróże czy posiłki, również on może pomóc Ci w zdobyciu wymarzonej pracy. Umiejętność odnalezienia się w różnych mediach społecznościowych jest niewątpliwym atutem. Niezależnie od tego, czy pracujesz dla marki odzieżowej czy piekarni – wyczucie stylu, estetyczne zdjęcia mogą zdziałać cuda w promocji każdego biznesu Natomiast możliwość prowadzenia transmisji LIVE czy zapisywania relacji filmowych można wykorzystać w prezentacji swojej osoby, swoich umiejętności czy przekazywania wiedzy.

  1. Masz kanał na YouTube?

Jeśli kręcisz i montujesz filmy, którymi możesz się pochwalić, dodaj link do swojego kanału do CV. Szczególnie jeśli aplikujesz do branży kreatywnej czy mediowej.

  1. Rozważ dodanie mediów społecznościowych w dziale Kontakt

Jeśli posiadasz profil na którymś z portali społecznościowych wymienionych powyżej i chcesz się nim pochwalić – zrób to i dodaj je do swojego CV.

  1. Przeczytaj swoje CV

Przeczytaj na głos swoje CV i daj je do przeczytania osobie postronnej. Otrzymanie życiorysu pełnego literówek i błędów wygląda niezwykle nieprofesjonalnie i może zdyskwalifikować kandydata już na samym wstępie. Upewnij się, że wszystko jest napisane poprawnie.

Czytanie na głos jest zawsze dobrą praktyką, ponieważ w ten sposób można łatwo wyłapać sformułowania, które brzmią niepoprawnie lub miejsca, w których został pominięty przecinek. Natomiast przekazanie swojego CV do przeczytania komuś trzeciemu pomaga w wyłapaniu literówek, których my sami możemy nie zauważać nawet przy kolejnym czytaniu dokumentu.

  1. Zaproś osobę rekrutującą na Linkedln

Dowiedz się kim jest osoba rekrutująca i wyślij do niej zaproszenie na portalu Linkedln. Nie krępuj się. Takie zachowanie pokaże, że naprawdę zależy Ci na tej pracy a przy okazji jesteś otwarty na nowe kontakty i nie masz nic do ukrycia. Przeczytaj artykuły, którymi rekruter dzieli się w swoim newsfeedzie i wspomnij coś o nich przy okazji rozmowy kwalifikacyjnej. To świetny sposób na nawiązanie nici porozumienia i rozładowanie ewentualnego stresu.

  1. Zapoznaj się z profilami społecznościowymi osoby rekrutującej

Zachowaj dyskrecję i nie komentuj prywatnych zdjęć z wakacji z rodziną, ale podejrzyj jakie zainteresowania ma osoba, z którą będziesz odbywać rozmowę i… wykorzystaj to w odpowiedni sposób. ????

  1. Nie zapomnij o certyfikatach

Jeśli posiadasz certyfikaty z dodatkowych szkoleń zawodowych czy innych form rozwoju świadczy to o Twoim zaangażowaniu w doskonalenie zawodowe. Zdecydowanie powinieneś o tym wspomnieć w swoim CV.

  1. Wolontariat to też praca

Twoja praca wolontariacka liczy się tak samo jak doświadczenie zawodowe. W końcu dla pracodawcy liczą się Twoje umiejętności i doświadczenie, a nie to czy otrzymywałeś za daną pracę wynagrodzenie czy robiłeś to za darmo. Rzuciłeś pracę zarobkową i poświęciłeś sześć miesięcy na podróże i pracę wolontariacką? Opisz tę pracę w dziale doświadczenie zawodowe i nie umniejszaj jej wartości. Poza tym dobrze jest pokazać, że jest się aktywnym również w innych dziedzinach poza biurem i że wspiera się różne organizacje.

  1. Osiągnięcia sportowe

Zastanawiasz się dlaczego osiągnięcia sportowe? Ponieważ one świadczą o Twoich cechach, które wzbudzają ogólny szacunek takich jak: determinacja w dążeniu do celu i ciężka praca.

  1. Profesjonalne zdjęcie

Zdjęcie w Twoim CV powinno wyglądać profesjonalnie i poważnie, ale też przyjaźnie. Sekret doskonałego zdjęcia do CV?

  •         Uśmiech
  •         Zadbana fryzura
  •         Elegancki strój
  •         Kolory ubioru raczej stonowane takie jak czarny lub granatowy, w przypadku stanowisk kreatywnych mogą to być bardziej żywe opcje
  •         Neutralne tło
  •         W przypadku kobiet: subtelna biżuteria i delikatny makijaż
  •        Charakterystyczny element – kolorowe oprawki okularów czy poszetka, wyróżniające Cię w tłumie
  1. Nie bój się koloru

Nie obawiaj się dodawania koloru, cieniowania czy barwnych apli, w szczególności gdy Twoje CV jest długie. Taki zabieg może ułatwić odczytywanie dokumentu np. dzieląc go na sekcje: kontakt, doświadczenie, wykształcenie. Oczywiście jak w każdym zabiegu graficznym należy zachować umiar i wyczucie smaku.

Artykuł powstał we współpracy z międzynarodowym portalem pracy velvetjobs.com [https://www.velvetjobs.com/] oferującym ogłoszenia pracy z całego świata jak również z Polski [https://www.velvetjobs.com/job], konfigurator CV oraz bazę wiedzy na temat poszukiwania pracy.

1. Przyszłość rynku pracy: zawód czy kompetencje?

Przyszłość rynku pracy: zawód czy kompetencje?
Autor:
Anna Stokowska, 09.06.2020
Praca. Przeznaczamy na nią około 80 tysięcy godzin w ciągu życia. Nie dziwne zatem, że w naszych wyobrażeniach dotyczących przyszłości praca jest ważnym elementem, pojawiającym się bardzo często w dwóch wersjach: optymistycznej i pesymistycznej.


Wersja optymistyczna mówi, że dzięki rozwojowi technologii, w tym sztucznej inteligencji, coraz większą liczbę naszych obowiązków zawodowych będą przejmowały maszyny. My zaś będziemy mogli cieszyć się coraz większą ilością czasu wolnego. Wersja pesymistyczna, w tej lub innej formie powtarzana w rozlicznych tekstach i opiniach, zakłada, że to maszyny zniewolą nas. Rzeczywistość okazuje się z reguły znacznie bardziej skomplikowana niż tego typu wizje. Zastanawianie się tylko nad tym, które zawody znikną z rynku, a jakie się pojawią, sprowadza tę rzeczywistość do rynku pracy jako prostego zbioru profesji. A przecież zmiany na tym rynku nie są oderwane od wielowymiarowych zmian społecznych, technologicznych i politycznych, a nawet prawnych.

Co się zmienia?
Przede wszystkim zestawy poszukiwanych kompetencji. Jako te, które są i w najbliższym czasie będą najważniejsze dla pracodawców, wymienia się najczęściej umiejętności z obszaru nauk ścisłych (STEM), ale także zdolność aktywnego uczenia się, kreatywność, umiejętność dzielenia się wiedzą, współpracy z innymi, nastawienie na rozwiązywanie problemów, krytyczne myślenie czy umiejętności negocjacyjne. To tylko przykładowe zestawienie. Bezprecedensowe staje się to, jak ważne jest połączenie tych kompetencji miękkich z koniecznością rozumienia tego, jak działa technologia (nie chodzi przecież o to, żeby każdy był programistą). Nigdy wcześniej technologia nie przenikała tak wielu dziedzin życia. Jak ktoś kiedyś był rolnikiem, to nie musiał umieć programować swojego ciągnika, obsługiwać programów komputerowych do generowania faktur, ani obsługiwać mediów społecznościowych, żeby wypromować swoje produkty. Jak ktoś był językoznawcą, to nie musiał poruszać się w programach komputerowych, analizujących ogromne bazy danych.

Zmieniają się także wartości ważne dla pracujących ludzi. Praca przestaje być tylko źródłem dochodu, a w każdym razie nie dla wszystkich. Staje się źródłem energii, wiedzy, satysfakcji, realizacji ambicji… Szefowie firm każdej wielkości muszą zdawać sobie z tego sprawę, zarządzając zespołami, w których ludzie realizują różne cele.

Do tego dynamicznie zmieniają się formy pracy. Obok umów o pracę czy zlecenie coraz więcej zainteresowania wśród młodych ludzi zdobywają alternatywne formy zatrudnienia: telepraca, freelance czy własna działalność. I chociaż w mediach słyszy się dużo złego o tzw. „umowach śmieciowych”, to dla wielu pracowników są to realne, korzystne alternatywy. Tu bardzo ważna jest edukacja w zakresie praw pracowniczych.
Nasz stosunek do zmian także jest poddawany próbie. Uzasadniony niepokój może budzić niepewność, czy wybrany przez nas lub wymarzony zawód nadal będzie istniał za 10, 15 czy 20 lat. Coraz więcej ludzi będzie musiało się zmierzyć z faktem, że w swoim życiu będą musieli nawet kilka razy zmienić zawód (nie tylko miejsce pracy). To, jak się do tego przygotują i jak będą o tych zmianach myśleć, może zadecydować o ich sukcesie lub porażce. Ci, którzy już teraz zainwestują w to, żeby poznać swoje mocne strony oraz szukać najlepiej do siebie dopasowanych strategii uczenia się, z pewnością będą do czekających rynek pracy zawirowań lepiej przygotowani.
Zmienia się stopień wykorzystania technologii. Od gospodarki rolniczej do przemysłowej przechodziliśmy kilkaset lat. Od gospodarki przemysłowej do opartej na usługach – kilkadziesiąt. Jednak przejście od tej ostatniej do świata opartego na technologii zajmie prawdopodobnie 10-15 lat. A czas już zaczęliśmy odliczać. Dawniej budowaliśmy pojęcie kariery w oparciu o wyuczenie się i wykonywanie przez wiele lat jednego zestawu czynności (nawet jeśli towarzyszyła temu technologia). Dziś kierujemy się w stronę gospodarki opartej na wiedzy, a więc popyt na pracowników dysponujących złożonymi umiejętnościami będzie rósł. Prędzej czy później, wszędzie tam, gdzie ludzie wykonują powtarzalne, monotonne czynności, wkroczy jakiś rodzaj technologii. Dobrze obrazuje to wystąpienie Anthony Goldblooma, prezesa firmy Kaggle (dostępne są polskie napisy).

Anthony Goldbloom: Zawody, w których zastąpią nas maszyny – i gdzie się to nie uda (TED2016)

…i co wpływa na te zmiany?
Mobilność i cyfryzacja już teraz przedefiniowały mocno rynek pracy. Wzrost mocy obliczeniowej komputerów, rozwój obszaru Big Data i automatyzacja części procesów mają wpływ nie tylko na pojedynczych pracowników, ale na całe przedsiębiorstwa i modele biznesowe. Global Risk Report 2017 podaje, że połowa istniejących stanowisk pracy przejdzie radykalną zmianę ze względu na postęp technologiczny. Sama tylko automatyzacja sprawiła, że w latach 1997-2007 w USA zniknęło 86% miejsc pracy w niektórych gałęziach produkcji. Co ważne – zmiany te jednocześnie podniosły wydajność pracy. Mobilność i powszechny dostęp do internetu umożliwiają błyskawiczną wymianę informacji, współpracę pracowników rozsianych po świecie i pracę zdalną. Rozwój technologii wymusza także rozwój w obszarze rozwiązań związanych z bezpieczeństwem cyfrowym – tu pojawi się dużo miejsc pracy.

Jeśli natomiast chodzi o sztuczną inteligencję, to – mimo, że przewiduje się, że rynek z nią związany urośnie 37-krotnie – nie ma możliwości przewidzieć, ile i jakie zajęcia zostaną przez nią wyeliminowane. Pojawiają się szacunki, że będzie to od 9 do 47% obecnie istniejących zawodów. Nie ma dobrej metody oszacowania tego odsetka, stąd tak duży margines błędu. Warto zwrócić uwagę, że najważniejsze będą te obszary, w których człowiek może współpracować z maszyną. Dla przykładu: odsetek błędów w wykrywaniu przerzutowego raka piersi w biopsji węzłów chłonnych wynosi dla patologów 3,5%, dla sztucznej inteligencji – 7,5%, a przy współpracy człowieka i komputera – tylko 0,5%.
Czynniki społeczne
Oczekuje się, że zmiany demograficzne i społeczno-ekonomiczne będą miały niemal tak silny wpływ na modele biznesowe i struktury organizacyjne, jak zmiany technologiczne. Bardzo ważne są zmiany pokoleniowe – w tym momencie na rynku pracy koegzystują cztery pokolenia, które wyznają różne wartości, mają inne kompetencje i inne podejście do pracy. I te wszystkie osoby często muszą współpracować w ramach jednej firmy. Do 2050 roku tylko w Europie co trzeci człowiek ma mieć więcej niż 60 lat. W Polsce liczba pracujących powyżej 50. roku życia także systematycznie rośnie. Zwiększa się także uczestnictwo kobiet w życiu gospodarczym. Największe korporacje już teraz tworzą specjalne zespoły zajmujące się zarządzaniem tą różnorodnością i pomagające pracownikom w różnym wieku i o różnych potrzebach godzić pracę z innymi obowiązkami.


Oczekiwania pracowników, aby praca nie przeszkadzała im w rozwijaniu zainteresowań i spędzaniu czasu z rodziną to również ważny czynnik społeczny wpływający na rynek pracy. Już niemal 25% młodych Polaków uważa, że pracuje za dużo. Na wrażenie to niewątpliwie wpływa fakt, że coraz trudniej jest rozgraniczyć czas pracy od innych zajęć. Bez względu na to, gdzie jesteśmy, w telefonach mamy zainstalowane komunikatory, pocztę, aplikacje, których używamy także w pracy, i coraz częściej jesteśmy dostępni dla pracodawcy i współpracowników poza „oficjalnym” grafikiem. Zmienia to zarówno dynamikę pracy, jak i sposób myślenia o niej przez pracownika i pracodawcę.
Czynniki środowiskowe
Jeszcze na początku XIX wieku zaledwie 24% populacji świata mieszkało w miastach. W 2000 roku było to już 47%. W 2030 roku odsetek ten ma przekroczyć 60%. Status mega-miast, czyli takich aglomeracji, w których żyje ponad 10 mln ludzi, ma obecnie 31 ośrodków (Tokio ma już niemal 40 mln mieszkańców). Zmiany klimatyczne zmuszają nas do oszczędzania energii, ograniczania podróży służbowych i poszukiwania technologii opartych o czystą energię. W 2016 roku podczas Światowego Forum Ekonomicznego wskazano na zmiany klimatyczne jako na ten czynnik, który w najbliższych latach wpłynie na ludzkość w największym stopniu. Będą zatem powstawać takie miejsca pracy, gdzie zadaniem ludzi będzie wynajdowanie innowacyjnych metod radzenia sobie z konsekwencjami dewastacji środowiska naturalnego.

Nie powinniśmy zatem skupiać się na myśleniu o pojedynczych zawodach, które mogą się pojawić, ale raczej o obszarach zawodowej działalności człowieka, które pod wpływem wyżej wymienionych czynników będą się rozwijać. Te obszary to:
Zdrowie
Ekologia
Kreacja
Komunikacja
Technologie
Edukacja i rozwój
Zawód czy zestaw kompetencji?
Pojęcie zawodu ulegnie zapewne w przyszłości znaczącej zmianie… Być może lepiej już teraz mówić o pewnych zestawach kompetencji zdobywanych przez całe życie niż o sztywnym garniturze wiedzy i umiejętności. Nauczmy się więc rozpoznawać i nazywać posiadane kompetencje.

https://youtu.be/gWmRkYsLzB4

Źródło: https://mapakarier.org/

Baza wiedzy

Zobacz więcej

Instytucje rynku pracy

Zobacz więcej

Współpraca

Zobacz więcej

Relacje z wydarzeńń

Zobacz więcej